Cauciucurile de iarna

Pentru ca se apropie perioada când sunt obligatorii cauciucurile de iarna atunci când mergeti pe drumuri cu gheata sau zapada, adica începând cu 1 Noiembrie la noi (în alte tari din lume data obligatorie poate fi alta), m-am gândit sa va dau câteva informatii despre acestea. Multa lume probabil întelege ca sunt obligatorii pentru ca ajuta mai mult deplasarea si frânarea în conditii de iarna (majoritatea însa pentru ca le e frica de amenda), dar nu si care este mecanismul din spatele lor.
 
Cauciucurile (anvelopele) de iarna sunt construite special pentru a face fata conditiilor extreme de iarna. În primul rând sunt fabricate din cauciuc mai moale. Acest lucru le face mai flexibile pe timp de iarna decât cele normale, care se întaresc la temperaturi scAzute. Astfel, anvelopa are o aderenta mai buna pe suprafetele acoperite cu zapada sau gheata. La ce ajuta aderenta? Pai tocmai la deplasarea liniara – patineaza mai greu, cât si la frânare – pentru cei care mai stiu ceva fizica, forta de frecare este mai mare.
 
Pe langa asta, chiar daca aveti masini dotate cu sistem antiblocare/ABS (Anti-lock Brake System) sau cu Sistem electronic de distribuire a fortei de frânare/EBD (Electronic Brakeforce Distribution), daca masina este dotata cu cauciucuri de vara sau all-seasons, acestea nu ajuta prea mult iarna. Nici daca masina e 4×4 nu ajuta prea mult, pentru ca, simplu: cauciucurile de vara sau all-seasons derapeaza mai usor.
 
Când însa vine caldura, faceti bine si schimbati-le cu cele de vara. Deoarece sunt mai moi decât cele de vara, cauciucurile de iarna se tocesc mai repede si e pacat de ele.
 
De ce sa nu-mi iau all-seasons? Personal am avut. Le-am pus în Septembrie, iar în Noiembrie mi-am luat de iarna. Si asta pentru ca în doua luni doua dintre ele s-au facut praf. Si nu erau second hand-uri sau no name-uri. Din punctul meu de vedere all-seasons sunt niste struto-camile, care desi se vor bune atât iarna cât si vara, nu sunt bune nici iarna si nici vara.
 
Anvelopele all-seasons sunt facute (prin design) sa faca fata la toate conditiile, incluzând aici drumuri uscate sau timp de ploaie, dar de fapt nu fac fata cu succes la niciunele. În primul rând sunt facute din cauciuc mai tare decât cele de iarna, deci pe timp rece se întaresc, iar în acelasi timp, cauciucul este mai moale decât cele de vara, deci se tocesc mai repede vara. Cu alte cuvinte, uzura lor este mai mare decât cele specifice sezonului. Iar uzura se transforma în bani, trebuind schimbate mai des pentru ca dupa un an de utilizare eficienta lor scade foarte mult.
 
Am vazut o multime de oameni care îsi pun cauciucuri de iarna numai pe rotile de tractiune. Ganditi-va ca luati o curba. Rotile din fata (sau cele pe care este tractiunea) se vor deplasa normal, vor impune masinii o directie normala, în timp ce celelalte vor derapa. Deci, nu ajuta.
 
Mai exista o categoie aparte de cauciucuri de iarna: cele cu tinte. Sunt cauciucuri care au niste bucati de metal pe ele si care ajuta mult pe drumuri acoperite de gheata. Atentie, acestea nu sunt permise peste tot în lume pentru ca strica drumurile. La noi în tara sunt interzise.
 
Sunt câteva firme care au cauciucuri foarte bune pentru iarna. Stiu, costa mai mult, dar fac toti banii. Marcile Vredrestein (Snowtrack), Nokian sau Bridgestone sunt ceva mai scumpe. Alternative putin mai ieftine ar fi Pirelli, Michelin, Continental, Dunlop sau Goodyear. Pentru cei cu buget mai mic, Sava, Debica sau Firestone.
 
Sfatul meu, pentru iarna este sa va echipati matina cu:

  • Cauciucuri de iarna pe toate rotile. Luati cauciucuri care au inscriptionarea M+S, M.S sau M&S (M = Mud, adica noroi, S = Snow, adica zapada) si care sa aibe langa ea si pictograma fulgului de nea   
  • Luati-va o lopata (de preferat din cea care se strânge, telescopica, pentru a nu ocupa prea mult spatiu)
  • Un set de lanturi nu strica niciodata, chiar daca aveti cauciucuri de iarna.
Un saculet cu nisip nu strica nici el, dar nu e absolut necesar
 
Este o investitie, dar nu o faceti în fiecare an. Daca va gânditi la spatiul de depozitare, sunt solutii si aici: multe firme care ofera acum anvelope ofera si spatiu de stocare pentru cele care le schimbati, pentru preturi bune.
Gânditi-va ca siguranta voastra, a pasagerilor si a partenerilor de trafic este cea mai importanta.
Mai multe informati despre anvelope gasiai la http://www.anvelopeweb.ro/help.
 
Informatii de la Politia Rutiera aici.
 

1 Comment

Lasă un răspuns

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.